Bloom and Blossom OFF TO BED Hýčkající olej do koupele plnohodnotné balení jako dárek při nákupu na 2 490 Kč!

8 tipů, jak zmírnit bolesti zad při kojení


Ve své fyzioterapeutické praxi pro těhotné ženy a matky často léčím matky s problémy s napětím a zády.

Je to zřejmé: s dítětem se každodenní život skládá ze spousty nošení, držení a zvedání dítěte z postele nebo do postele. Tyto a mnoho dalších situací, které mohou zatěžovat záda, která jsou často ještě dekondicionovaná z těhotenství a porodu.

Navíc se jako maminka nemusíte vždy nutně soustředit na sebe a své držení těla. Přitom správné držení těla je důležitým faktorem, abyste se vyhnula napětí v krku nebo bolestem zad.

Nastávající maminka často ztrácí cit pro správné držení těla již během těhotenství, což je způsobeno biomechanickými změnami způsobenými rostoucím bříškem. Po příchodu dítěte, jak bylo popsáno výše, není dostatek času se tomuto tématu věnovat nebo cit pro správné držení těla jednoduše chybí.

Kojení může být pro maminky další situací podporující napětí v každodenním životě. Počítaly jste někdy, kolik hodin kojíte? Budete překvapeni, kolik času strávíte kojením každý den a každou noc.Proto bychom rády další článek na Blogu věnovaly tématu "kojení ulevující zádům".

Mnoho maminek si všimne, že jsou při kojení napjaté, a předpokládá, že příčinou jejich nepohodlí je ne zcela ideální držení těla, ale díky několika tipům a radám se můžete tomuto nepohodlí vyhnout.

8 tipů, jak zmírnit bolesti zad při kojení8 tipů, jak se vyhnout bolestem zad a ulevit jim

1. Snažte se při kojení své dítě PODPÍRAT, ale ne DRŽET.

Kojení může trvat přibližně 20 minut. Pokud po celou dobu držíte dítě výhradně silou svých paží, zatěžujete tím krk a krční páteř a může to vést k napětí a/nebo bolestem hlavy. Pomáhá používání kojicího polštáře. Vaše dítě na něm může během kojení bezpečně ležet a vám uleví od práce s jeho držením. Často stačí obyčejný, silný polštář.

"Dítě má jít k prsu, ne prs k dítěti" - tato velmi praktická rada znamená, že byste se při kojení neměla ohýbat a kroutit, abyste se dostala ke svému dítěti. Je lepší se ujistit, že je vaše dítě umístěno tak, aby mohlo dosáhnout na prs, aniž byste se namáhala.

2. Podpořte své držení těla 

Pokud kojíte vsedě, myslete na svou oporu, což znamená najít si židli nebo křeslo s opěradlem, o které se můžete pohodlně opřít, aniž by vás záda musela neustále držet.

3. Změňte polohu sezení 

Zde je další tip: Naše záda mají ráda flexibilní sezení - zkuste tedy i při kojení občas měnit polohu sezení tak, že budete sedět někdy opřená, jindy vzpřímeně, nebo třeba kojit na sedacím míči s houpacím efektem. A pak naslouchejte svému tělu: dokážete uvolnit ramena a krk, protože vaše dítě je dobře položené, nebo stále stahujete ramena k uším? U matek se to často děje automaticky.

4. Nedívejte se vždy na své dítě 

Při sezení se snažte nedívat se stále na své dítě. Je to samozřejmě nejpříjemnější a nejpřirozenější, ale z dlouhodobého hlediska to také vede k zakulacenému držení těla a případně k napětí v krku. Využijte těchto chvil k několika uvolňovacím pohybovým cvičením a pomalu otáčejte hlavu vzpřímeně z levé strany na pravou a protahujte krk střídavým jemným přitahováním jednoho ramene k hýždím.

5. Změňte polohu při kojení

Měnila jste někdy během kojení polohu? Například ze sedu do lehu na boku na pohovce. Tímto způsobem nejste celou dobu strnule v jedné poloze, což zase pomáhá předcházet napětí.

6. Uvolněte své tělo

Když jste doma, udělejte si při kojení pohodlí na boku, abyste si mohla opřít hlavu a být zcela uvolněná. I vašemu miminku se to bude líbit a vaše prsa vám budou vděčná, protože se vyprazdňují úplně jinak než pod silou gravitace, když sedíte. Žena může kojit téměř v každé situaci. Zkoušela jste někdy kojit v kleče, opřená o předloktí? Nebo vleže na zádech, kdy vám dítě leží na břiše? Existuje tolik možností. Vyzkoušejte, co je pro vás uvolňující a co se vašemu dítěti líbí. 

7. Kojte své dítě v šátku nebo nosítku.

Chce být vaše dítě kojeno, když je nošeno? To se často stává a je to samozřejmě velmi stresující pro vaše ruce, ramena, krk a záda, jakmile vaše dítě dosáhne určité váhy. I pro to však existuje řešení: kojení s miminkem v šátku nebo nosítku. To funguje skvěle, i když jste venku a na cestách. Odlehčí to vašim zádům, protože nemusíte dítě sama držet. Pro více informací o tomto a obecně o nošení v šátku nebo systému nošení vřele doporučuji domluvit si schůzku s poradkyní pro nošení dětí. Najde pro vás ten správný model a ukáže vám správné nastavení, abyste kromě ideální polohy vašeho dítěte mohla nosit bez napětí.

8. Zhluboka se nadechněte

Snažte se využít dobu kojení k celkovému "hlubokému nádechu" a relaxaci. K tomu patří i to, abyste nebyla ještě více napjatá, protože jste neustále na mobilu. Váš autonomní nervový systém reaguje na stres nebo nedostatek spánku napětím, a toho, jak všichni víme, mají maminky dostatek. Toto vnitřní napětí můžete skvěle uvolnit pomocí různých dechových technik. 

Zde je příklad:

Při kojení vždy dýchejte následujícím způsobem:

  • Nadechněte se na 4 vteřiny a pak na 4 vteřiny zadržte dech.
  • Vydechněte na 4 sekundy a pak zadržte dech na další 4 sekundy.
  • Snažte se dýchat co nejhlouběji směrem k hrudníku a břichu.
  • Tento postup provádějte přibližně 5 minut. Tímto způsobem uvolníte svůj stresový nerv/sympatický nervový systém a načerpáte novou energii. 

Pro Lola & Lykke napsala porodní fyzioterapeutka Sabrina Nieland.