Doprava ZDARMA po ČR pro objednávky nad 2 500 Kč do Zásilkovny, Balíkovny, nad 3 500 Kč Zásilkovna kurýr, ČP, PPL a zásilky na Slovensko.

Rozhovor se Zdravou blondýnou část 1 - Vitamíny a doplňky stravy pro ženy v těhotenství

V tomto článku na našem Blogu jsme pro vás vyzpovídaly Míšu Kopkovou, alias "Zdravou blondýnu", která provozuje i stejnojmenný e-shop. Míša se také věnuje poradenství a věří, že mateřství a zdravý životní styl jsou pojmy, které mohou být v symbióze. Více nám poví Míša sama.

Milá Míšo, řekla byste nám nejdříve něco o sobě? Jak jste se k zdravému životnímu stylu a doplňkům stravy dostala?

"Ano, moc ráda. Zdraví a zdravý životní styl je nedílnou součástí mého každodenního já už více, jak 10 let. Před deseti lety jsem ale neměla vizi toho, že bych chtěla mít eshop s doplňky stravy nebo že bych chtěla být mentorkou zdravého životního stylu, vše přišlo naprosto přirozeně. Vždy mě bavilo zdravé jídlo, cvičení, péče o své vnitřní já. Můj profesní přerod nastal právě ve chvíli, kdy jsem se ve svém osobním životě začala obklopovat lidmi, kteří se zabývali zdravím i profesně (ať už jsou to lékaři, výživoví specialisté, certifikovaní naturopati). Právě tito lidé byli a jsou oporou pro mé vlastní zdraví a posun kupředu. Doslova jsem nasávala potřebné informace, konzultovala, šla do hloubky, širších souvislostí a následně vše aplikovala sama na sobě, na své rodině. Což je ostatně postup, který nikdy nekončí, a který dodržuji dodnes.

Hlavní zlom byl, když jsem čekala Olíčka, naše první miminko. Přišlo mi v té době vlastně smutné a frustrující, že se na internetu nedaly najít smysluplné informace o výživě v těhotenství v hlubším kontextu. Vše bylo buď příliš odborné nebo šlo o přežité a stále dokola přepisované mýty nebo obecné informace, které jsou samy o sobě nedostačující. V té době jsem založila blog a začala psát o tom, jak přistupuji k výživě já a vysvětlovala i to B, tedy proč a vlastně i C, tedy jak. Začala jsem velmi odborné a těžko uchopitelné informace tlumočit maminkám jako jsem já. O pár let později jsem k blogu přidala i eshop, byl to pro mě opět naprosto přirozený krok. Zkrátka, když už něco doporučujete, je skvělé to se vším servisem a péčí také zpřístupnit, nabídnout a dodat."

Zdrava blondyna Blog

Sama jste několikanásobná maminka, jak Vás mateřství ovlivnilo a jak se tím změnila péče sama o sebe?

"Mám dvě úžasné děti. Mateřství mě naučilo přijímat věci tak, jak jsou a v čase, jaký zrovna je. Nechat denní režim a život plynout s největší přirozeností pro daný okamžik a upustit od některých očekávání a představ. To je něco, co mě vnitřně uklidňuje a co mi následně dodává energii pro každodenní mateřské radosti i starosti. Musela jsem tedy přijmout fakt, že mám maličké děti, práci a že např. nebudu moci tak intenzivně cvičit, jak jsem byla zvyklá, nebo že budu potřebovat více pomoci s domácností a že s tou další školou začnu, až budou děti větší. Dělala jsem (a dělám) to maximum, co mi zkrátka okolnosti umožňovaly a netrýznila jsem se tím, že nedokážu obstarat všechny své role či plány na 100%. To je nedílnou součástí mé péče o duši.

A co se týká opečovávání fyzického těla? V této oblasti jsem si uvědomila více než kdy dříve, jakou sílu má preventivní každodenní péče. Že stačí dbát a pečovat o příjem základních mikroživin, reflektovat potřeby těla a sem tam přidat něco navíc, abych se cítila dlouhodobě dobře, v kondici.

Tím, co pro sebe děláme dnes, určujeme, jak se budeme cítit v budoucnu. Což platí v zásadnějších milnících jako je např. příprava na těhotenství, která může zásadně ovlivnit průběh těhotenství, péče v těhotenství zase ovlivní porod, šestinedělí, kojení a tak dále. Platí to ale i v době, kdy neřešíme nic extra. Nikdy nevíme, co nás čeká a vždy je krásné být v kondici a v dobrém psychickém i fyzické rozpoložení pro sebe, své děti a pro naše muže. Nemá smysl si nic nalhávat, na nás a na naší ženské a mateřské energii stojí z velké části energie, dynamika a spokojenost celé naší rodiny."

Cítila jste na sobě nějaký problém od té doby, co jste maminka?

"Musím zaklepat a vlastně se i tak trošku pochválit, protože jsem žádné výraznější potíže neměla. Ani u jednoho těhotenství a kojení jsem neřešila potíže s vlasy, strie, křečové žíly (a to je mám geneticky nadělené). A ne, není to náhoda, je to systematická péče a také to, že myslím dopředu. Čím více jsme samy k sobě pečující, tím více nám to naše tělo vrací.

Určitě to není tak, že v těhotenství zkrátka musíte mít bolesti zad, že musíte mít křeče do nohou, že musíte mít zácpu, že musíte mít syndrom neklidných nohou, že musíte být obětí těhotenských chutí, že vám při kojení musí padat vlasy apod. Samozřejmě stále platí, že je těhotenství jiný stav, tedy že se budeme cítit jinak a že se budou objevovat neduhy, které jsme nemívaly. To je zcela v pořádku, nejsme roboti. Spíše chci říci, že se dá se vším pracovat a podporovat svou psychickou i fyzickou kondici – vše se vším souvisí a v těhotenství či v období kojení jako by to platilo 2x tolik."

Návrh bez názvu-84Musíme se přiznat, že v těhotenství jsme doplňky stravy moc neřešily - braly jsem obecně známou kyselinu listovou a pak železo a hořčík proti křečím. Doporučila byste nastávajícím maminkám i jiné doplňky?

"Rozhodně ano. Vždy bych doporučila pečovat hlavně o příjem živin, které nám na našich talířích chybí a které jsou zároveň klíčové pro jednotlivé trimestry. Vezmu to velmi zlehka a hodně prakticky.

Zásadní je péče o omega 3 mastné kyseliny, ta by měla být alfou omegou i v běžném režimu, tedy mimo těhotenství a kojení. Omega 3 mastné kyseliny jsou v době těhotenství zásadní pro zdraví maminky, pozitivně ovlivňují mnoho procesů v těle, jsou např. i prevencí poporodních depresí. U miminka pak zásadním způsobem ovlivňují vývoj nervové soustavy, mozku, zrakového aparátu a to již v prenatálním vývoji, ale i dál po narození. Výše IQ, motorické dovednosti, na to vše mají omega 3 mastné kyseliny pozitivní vliv (tedy zejména kyselina dokosahexaenová). U omega 3 bych se mohla zastavit opravdu na dlouho, ale pojďme dál k vitamínu D3 a K2, to jsou další zásadní živiny.

Vitamín D3 se podílí na imunitních i hormonálních dějích, zásadním způsobem podporuje fyzický růst miminka a jeho celkový vývoj v těhotenství, ale i dál po narození. Už při samotném početí se podílí na přepisu DNA a podobně jako kyselina listová je prevencí vrozených vad. Je také prevencí předčasně ukončených těhotenství. Dostatečná saturace vitamínem D chrání maminku i miminko před výraznými komplikacemi, které se v důsledku deficience mohou objevovat, což bývá zejména ve třetím trimestru velkou komplikací.

Funkce vitamínu D3 navazují na funkci vitamínu K2, proto je třeba držet oba dva vitamíny v optimálním příjmu. Vitamín D3 mimo jiné zajišťuje maximální vstřebávání vápníku ze stravy a vitamín K2 zase vápník dopravuje na ta správná místa v těle (kosti, zuby). Pokud bychom vitamín K2 postrádaly, pak by se nadbytečný vápník mohl ukládat do měkkých tkání, např, do cév, což by byl pochopitelně z dlouhodobého hlediska problém. Vitamín K2 má sám o sobě mnoho dalších funkcí, svou roli hraje např. i v prevenci křečových žil.

Železo je rozhodně zásadní, na druhou stranu nejsem zrovna fanouškem dlouhodobého preventivního užívání. Nadbytek železa naše tělo neumí zpracovat a vyloučit tak snadno jako např. vitamín C, který zkrátka vyčůráme. Železo si tělo složitě uklízí, což vede k negativním projevům např. k únavě. Právě únava je mimo jiné stejným symptomem i u deficience. Železo je tedy vhodné zařazovat zejména na základě krevního obrazu, který také napoví, jaké denní dávky jsou skutečně třeba.

U kyseliny listové bych doporučila zaměřit se především na aktivní formu. Syntetická forma je pro zhruba 40% žen neefektivní, těžko využitelná. Na etiketě hledejte vždy označení Quatrefolic®.

Za zmínku stojí ještě hořčík, který do těhotenské suplementace také patří. Zároveň nemusí být jeho suplementace bez vedlejšího negativního dopadu. Příjem hořčíku je třeba držet v rovnováze s příjmem vápníku. Ano, často se děje, že navýšíme jeden vitamín, minerál a myslíme si, že máme vyhráno, ale zatímco si např. zaléčíme křeče a podpoříme kvalitu spánku, můžeme si rozhodit jiné oblasti našeho zdraví. Možná jste slyšely pojem „lenivění“ dělohy nebo spojitost mezi vyšším příjmem hořčíku a přenášením, to jsou právě ty situace, které mohou souviset s tím, že máme sice dostatečný příjem hořčíku, ale s vápníkem jsme v deficitu, tedy že jsme nepřizpůsobily jeho denní příjem.

Mohla bych jmenovat další důležité nutrienty, např. jód je zcela zásadní, prospěšné mohou být také antioxidanty a další specificky působící látky, ale chtěla bych tu stihnout sdělit ještě dvě takové nadřazené myšlenky.

Zcela zásadní je vybírat skutečně kvalitní a čisté zdroje. Je zbytečné volit těhotenské komplexy, které obsahují nejrůznější aditiva řadící se mezi protispékavé látky, syntetická barviva, leštidla, lepidla apod. U některých doplňků stravy (a pochopitelně i léčiv) tyto složky tvoří běžně i více jak 40% či 50% tablety. Kdy jindy než právě v těhotenství a při kojení dbát na co nejvyšší čistotu toho, co jíme, pijeme a suplementujeme.

Druhou velmi důležitou myšlenkou je, abychom s přípravou na těhotenství začaly včas. Stejně jako plánujeme celý rok svatbu nebo se připravujeme na zkoušky, nebo jiné důležité momenty v našich životech, tak bychom měli s dostatečným předstihem a jistou dávkou zodpovědnosti své tělo ladit na početí, dosytit se na úrovni mikronutrientů a opečovávat se na duševní úrovni. Obě roviny jsou zcela zásadní pro zdravé početí a těhotenství.

Jakmile budeme v optimální fyzické a psychické kondici, pak s nejvyšší pravděpodobností nebudeme řešit komplikace v těhotenství a suplementace tak bude moci zůstat stále na té základní a preventivní úrovni, což je vlastně ideální stav. Budeme tak moci efektivně podporovat naše vlastní zdraví, ale také krásný a zdravý vývoj miminka a zároveň se přirozeně ladit a připravovat na další období, kterým je porod, šestinedělí, tedy 4.trimestr. Právě ten je pro mnoho maminek naprosto nejtěžším obdobím celého těhotenství. V tomto období na nás buď dopadnou všechny ty těhotenské hříchy a zdravotní potíže, které se tělo snažilo ustát během těhotenství, a nebo taky ne. Pokud se budeme opečovávané, může být šestinedělí opravdu krásným a láskyplným obdobím. Nemusíte zažívat emoční tsunami, zdlouhavé hojení, nadměrnou únavu a pomalou regeneraci po porodu."

Už příští týden se můžete těšit na 2. část našeho rozhovoru, tentokrát o vitamínech a doplňcích stravy v období kojení a dále v cestě našeho mateřství.