Bloom and Blossom OFF TO BED Hýčkající olej do koupele plnohodnotné balení jako dárek při nákupu na 2 490 Kč!

Vše, co jste chtěla vědět o diastáze

CY_1Máte stále vystouplé bříško, i když jste již na své před-těhotenské váze? Bolí vás záda nebo tušíte, že vaše pánevní dno není úplně v 
CY_2kondici? Možná za to může diastáza – palčivé téma nejen pro čerstvé rodičky.

Co se skrývá za názvem diastáza?

Diastáza je označení pro rozestup přímých břišních svalů. Pás svalů je rozdělen na pravou a levou polovinu a uprostřed je spojen vazivovou čárou nazývající se linea alba. Toto vazivo se vlivem působení sil a tlaku může roztáhnout do stran, ztenčit a oslabit. No, a protože vazivo není tak dobrý opěrný systém, může se nám dutina břišní vizuálně zdeformovat (orgány se derou ven). Ve stoji to většinou vnímáme jako vystouplé bříško. V lehu na zádech můžeme pozorovat „prohlubeň/korýtko“ a při silových pohybech se ve středu břicha udělá tzv. „stříška“.

SamovyšetřeníCY_3

Lehněte si na záda, pokrčte dolní končetiny, chodidla mějte na podlaze. Přiložte si prsty jedné ruky na pupík, dlaň směřuje k hlavě. Vydechněte, uvolněte břicho a zvedněte pomalinku hlavu. Po okrajích prstů budete cítit tvrdé okraje přímého břišního svalu (máte-li nějaký rozestup) a pod prsty ucítíte měkkou tkáň. Odhadněte šíři (na jeden prst, dva tři…) a pak zatlačte prsty hlouběji do břicha. Jde to? Dostanete se hluboko? postup zopakujte od spony stydké na pánvi až po spodní žebra.

Střed těla začněte odborně řešit, pokud:

  • vsunutete do bříška na šíři 2 a více prstů,
  • vazivo je uvolněné - prsty lze vsunout hodně do hloubky,
  • vnímáte střed těla jako oslabený,
  • máte kýlu.

Co se děje v těhotenství?

V těhotenství dochází k nárůstu hmotnosti, což vede ke změně centra rovnováhy. Mění se tak postoj, rovnováha i chůze. Na zvětšující se bříško tělo většinou reaguje bederní hyperlordózou (prohnutím), těžiště se posunuje dopředu, zároveň se kulatí ramena, předsunuje brada… Je skvělé, pokud je budoucí maminka informovaná a ví, jak s tělem pracovat.

Je diastáza v těhotenství přirozená?

Mějte na paměti, že diastáza v těhotenství je naprosto přirozená záležitost (vždyť děloha se musí zvětšit až 700x, aby byl vytvořen dostatečný prostor)! Ale vždy může rodička podpořit její uzavírání či celé uzavření. Fyzická stránka jde ruku v ruce s tou psychickou a malá či větší trápení mohou výrazně zasahovat do běžného i intimního života.

Diastázu je možné zachytit již v těhotenství. U velkého procenta maminek je diastáza patrná časně po porodu. Jedná-li se o menší diastázu, není nutné se jí hned obávat. Těhotenství trvalo 9 měsíců a nelze očekávat, že se během pár dní po porodu navrátí tělo zpět do původní formy. Pokud je práce měkkých struktur (svalů a fascií) v souhře, bříško se bude postupně zatahovat. Doba zotavování po porodu je u každé maminky individuální. Většinou se uvádí 2–3 měsíce po přirozeném porodu a až 1 rok po porodu císařským řezem. Diastázu se doporučuje testovat nejdříve 10 dnů až dva týdny po porodu.

Koho diastáza trápí nejčastěji?

Rizikovými faktory vzniku diastázy je rychlý nárůst hmotnosti v těhotenství, věk rodičky nad 35 let, těhotenství následující v krátké době po sobě, ženy s povolenou břišní stěnou již před otěhotněním a ženy s nadměrně roztaženou dělohou (vícečetné těhotenství či velký plod).

Co může diastáza v těhotenství způsobit?

Diastáza představuje riziko císařského řezu a velmi ztěžuje tlačení při porodu, protože v důsledku rozestoupení přímých břišních svalů již děloha nemá oporu ve svalech, ale pouze ve slabém vazivu, a tak se její horní část začne naklánět dopředu. To má za následek, že se také děložní čípek posouvá z pozice, kdy směřoval dolů a navazoval na vaginální kanál, do boční orientace. Kromě toho diastáza může způsobit také bolesti zad, zažívací problémy jako nadýmání a zácpu, samozřejmě problémy s pánevním dnem.

Lze ovlivnit velikost těhotenského bříška?

Tvar a velikost těhotenského bříška je určena tolika faktory (typ postavy, tvar a posazení dělohy, dispozice, váha, počet těhotenství, velikost dítěte…), ale jeden lze přeci ovlivnit – pevnost břišní stěny. Pokud je žena napřímená a správně se hýbe již před těhotenstvím, bude mít pravděpodobně bezproblémové těhotenské bříško a stažení diastázy proběhne velmi brzy po porodu. Ale lze začít i v těhotenství, jen jsou na to potřeba dvě věci: fyziologické těhotenství a odborné zaškolení.

Lze diastázu „vyřešit“?

Konzervativní přístup má v současné době slibné výsledky. Důležitá je tzv. „kompenzace“ diastázy, pak lze předejít zdravotním komplikacím. Redukce diastázy je dlouhodobá činnost, svaly musejí obnovit svou primární funkci, vazivo zregenerovat, ale při správném životním stylu a pohybu můžete výsledky vidět již za dva měsíce!

Čemu se po porodu určitě vyhnout!CY_4

Pokud po porodu začnete horlivě posilovat, může dojít naopak ke zhoršení stavu a k rozšíření rozestupu mezi svaly. Nejste-li si svým stavem jistá, prozatím z tréninků vynechte silová cvičení typu sklapovačky, zkracovačky, zvedání nohou – kmitání, prkna-planky, velké záklony, rotace bez napřímení a silné proskoky. Mějte na mysli, že diastázu nezlepší cvik, ale zejména postavení těla v daném cviku a tělesné podmínky během běžné denní rutiny. Vyhledejte odborné vedení.

Desatero zdravé rodičky

1) Je uvolněná a zůstává pozitivní. Změny proporcí, váhy, pružnosti vaziva, hormonální změny a celkové vnímání svého těla, s tím vším se musí potýkat během relativně krátké doby. Je to náročné fyzicky i psychicky, ale na všem lze pracovat! S informacemi, kapkou trpělivosti a s motivací bude vše brzy k její spokojenosti.

2) Respektuje možnosti svého těla a ví, že každý má startovací čáru jinde. Nepřepíná se, vnímá své tělo, reaguje na pnutí či bolest. Nezapomíná na sebe při péči o miminko.

3) Dotýká se svého poporodního bříška (a případné jizvy). V těch chvílích posílá přes nervovou soustavu mozku informaci, že právě tohle místo potřebuje zvýšenou pozornost. Terapie dotekem je mocná čarodějka!

  • Podpůrná masážCY_5

Lehněte si na záda, pokrčte pohodlně nohy, nakapejte na bříško trošku oblíbeného masážního oleje, přiložte teplou dlaň ke kosti stydké a celou její plochou veďte pohyb (mírným tlakem) směrem nahoru k žebrům.

  • Masáž křížemCY_6

Dále pokračujte s masáží ve směru šikmých svalů od pravého pánevního hrbolu směrem k levému spodnímu žebru a naopak. Nažeňte „hmotu“ do prázdného místa v rozestupu!

4) Vstává z postele a uléhá vždy přes bok a s oporou paže. Kdyby se vyšvihla přes „sklapovačku“, namáhala by přímý břišní sval a diastáza by se fixovala.

CY_75) Hlídá si celodenní tělesný postoj (ve stoji, sedu, chůzi, lehu…). Optimální je tzv. „napřímení těla“ - zejména pánve, hrudníku a hlavy (Jak na to? S tím pomůže kniha Diastáza - odkaz).

6) Představuje si svou pánev jako mísu s vodou. Snaží se celý den nevylít si vodu do klína (při prohnutí v zádech „na kačera“) nebo na postel (s kulatými zády). A při povoleném boku si nechce zmáčet pantofli.

CY_87) Pozoruje svůj dech a snaží se dýchat do tří směrů – dopředu (ale pozor, neotvírají se přední žebra, nezvedají se ramena a nezaklání se hlava), do stran (položí si na boky hrudníku dlaně a snaží se je odtlačit) a dozadu (do zapínání kojící podprsenky).

8) Hraje si na Afričanku. Roste do výšky, prodlužuje tělo, uvolňuje šíji. Využívá opory, odtlačuje se od země a zároveň nadnáší (pomyslné břemeno na hlavě). Její pohyby jsou koordinované a ladné.

9) Při kojení nemá podsazenou pánev a nehrbí se nad miminkem, není v napětí a strnulá nebo naopak rozvolněná jako hadrová panenka. Využívá opory (třeba sedacích kostí do lůžka) a tělo má hezky dlouhé (vytahuje se jemně za korunkou hlavy).

10) Zakomponuje rehabilitaci do běžné rutiny.

A má z toho velkou radost.

Autorka článku: Anna Nováková (zakladatelka a lektorka metodiky CoreYoga® for woman)

Chcete se dozvědět více a správně cvičit? 

Na stránkách www.coreyoga.cz naleznete kompletního průvodce pro ženy po porodu. Unikátní metodika CoreYoga® pomáhá ženám skrze knihu, cvičební karty, online program a veřejné přenášky o střed těla pečovat, bříško efektivně oploštit a zamezit přidruženým potížím.

 

BONUS PRO VÁS! A máme pro vás skvělou zprávu! Pro čtenářky našeho blogu jsme domluvily slevu 20% na nákup produktů CoreYoga® na stránkách www.coreyoga.cz! Stačí jen zadat kód MADEFORMOMS20 a sleva je vaše!

CY_9CY_10